Vroegboekkorting bij hu openair villages & campings

Galleria dell’Accademia in Florence – méér dan alleen de David van Michelangelo

Tijdens een cursus Italiaans bij Scuola Leonardo da Vinci in Florence bezoekt Annerike na een ochtend vol grammatica, oefeningen en conversatie de Galleria dell’Accademia, het thuis van Michelangelo’s David. Maar dat niet alleen – er is nog veel meer moois te zien in dit museum, dat op een steenworp van de beroemde Duomo ligt.

Een bezoek aan de Galleria dell’Accademia

Annerike: ‘Elke week worden er door de school meerdere activiteiten georganiseerd, van een stadswandeling door Florence en een aperitivo in een lokale bar tot een wijnproeverij in de Chianti en een excursie naar Pienza, Montepulciano en Montalcino. Gouden regel is dat er tijdens de activiteiten alleen Italiaans gesproken wordt, ook tussen de studenten onderling. Zo leer je de taal het snelste.

De taalschool ligt midden in het centrum van Florence, dus alle beroemde bezienswaardigheden liggen binnen handbereik. Docente Monica neemt mij en een aantal medestudenten na een van de lessen mee naar de Galleria dell‘Accademia, om onder andere Michelangelo’s meesterwerk David te bewonderen.

‘Non è il museo di David! Museo di David è per i turisti,’ zegt Monica streng als we de Galleria dell’Accademia binnengaan. We gaan dan ook niet meteen naar de zaal waar David staat, want in Galleria dell’Accademia is nog veel meer moois te zien, van bekende en minder bekende kunstenaars.

Museo degli Strumenti Musicali

De docente wil ons graag als eerste het Museo degli Strumenti Musicali laten zien, waar je de bijzondere verzameling muziekinstrumenten van de beroemde Florentijnse familie De’ Medici vindt, met onder andere een kostbare Stradivarius-viool.

Je ziet al snel welke instrumenten van De’ Medici zelf waren: deze zijn voorzien van een stemma, het familiewapen van De’ Medici, op de hals van het instrument.

Ook kun je de eerste piano zien, in 1699 gemaakt door Bartolomeo Cristofori, in opdracht van De’ Medici. De familie De’ Medici had niet alleen haar eigen muziekinstrumenten, maar ook haar eigen muzikanten, die op een aantal schilderijen zijn afgebeeld.

Sala del Colosso

We lopen door naar de Sala del Colosso, waar een reusachtige sculptuur van Giambologna de zaal domineert. Ook hier heeft de invloedrijke familie De’ Medici een rol in gehad. Cosimo De’ Medici wilde graag twee beelden laten maken voor de Loggia dei Lanzi, op het Piazza della Signoria.

Hij gaf de opdracht aan de kunstenaars Giambologna en Benvenuto Cellini, die volledig de vrijheid kregen om een klassiek beeld te scheppen. Cellini maakte deze bronzen Perseus, die het afgehakte hoofd van Medusa vasthoudt. Het geeft de kracht weer van De’ Medici.

Giambologna had een heel ander idee. Hij maakte een gipsen beeld met drie figuren die als een spiraal in elkaar verweven zijn en waar je omheen kan lopen om verschillende perspectieven te zien.

Het beeld kreeg geen titel en dat was voor Cosimo De’ Medici een reden om het af te keuren. Er moest dus een nieuw beeld komen, dat zou lijken op het eerste beeld, maar dan mét een naam.

Dit marmeren beeld met de titel Ratto delle Sabine, de Sabijnse Maagdenroof, kreeg gelukkig wel een plek in de Loggia dei Lanzi aan het Piazza della Signora, waar je het tot op de dag van vandaag kunt bewonderen.

Het naamloze beeld kun je bewonderen in Galleria dell’Accademia. Giambologna was de eerste kunstenaar die een beeld maakte waar je omheen kon lopen en steeds een veranderende beweging en perspectief kon zien. Onder anderen Bernini en Canova zouden dit idee later van hem overnemen.

In de Sala del Colosso hangt ook een aantal schitterende meesterwerken van onder anderen Botticelli, die voor de familie De’ Medici werkte, Ghirlandaio, Michelangelo’s meester, en Perugino, Rafaëls leermeester.

Stanza di David

Dan is het moment daar dat we naar de Stanza di David gaan. In de verte zien we Michelangelo’s kolossale David al schitteren, maar die moet toch nog even wachten.

Monica wijst ons eerst op vier grote marmerblokken, waar figuren uit lijken te willen breken. Michelangelo kreeg opdracht van paus Julius II om zes beelden te maken voor zijn graftombe in de Sint-Pieter in Rome. Op het moment dat de paus sterft, zijn de beelden echter nog lang niet af. Men wil er dan ook niet voor betalen.

Michelangelo maakt ze dan ook niet verder af. Zijn mannen blijven ‘gevangenen’ in het marmer, waar ze zich uit los lijken te willen breken. Vier gevangenen (Atlantus, De jonge slaaf, De bebaarde slaaf en De ontwakende slaaf) werden later door de familie De’ Medici gekocht en kwamen zo uiteindelijk terecht in de Stanza di David. De andere twee staan in het Louvre. Ze verkeren allemaal in een andere staat van onvoltooidheid, in meer of mindere mate bevrijd uit het koele marmer.

Tussen de vier ‘gevangenen’ vind je nog een beeldhouwwerk van Michelangelo dat niet af is, de heilige Mattheüs. Begin 1500 had Michelangelo de opdracht gekregen om twaalf apostelen te maken voor de Duomo van Florence. Hij was op dat moment echter bezig met de graftombe van paus Julius II en zo bleef Mattheüs onvoltooid. Ook de andere elf apostelen kwamen er nooit.

In de zaal staat ook nog de Pietà van Palestrina, die ooit was toegeschreven aan Michelangelo, maar waarover twijfel bestaat of de grootmeester dit beeld daadwerkelijk heeft gemaakt.

De David van Michelangelo

‘Vai a David! Vai, vai!’ We mogen eindelijk Michelangelo’s David van dichtbij gaan bewonderen… Michelangelo werkte drie jaar lang aan het beeld. In 1504 was het klaar.

Oorspronkelijk moest het een van de pijlers van de Duomo sieren, maar al snel bleek dat het beeld veel te groot en zwaar was om dit te realiseren en kreeg David een plek op het Piazza della Signoria, voor het Palazzo Vecchio, waar het in weer en wind stond en ook een eenvoudig doelwit was van eventuele vernielingen. In deze blog lees je daar meer over.

In 1875 werd besloten het kolossale beeld te verplaatsten naar de Galleria dell’Accademia. La Stanza di David werd speciaal voor dit doel ontworpen door architect Michelucci, die ook het station van Florence op zijn naam schreef.

Na David wacht de gipsoteca, die ook zeker een bezoek waard is. Hier vind je een grote collectie gipsen beelden van Lorenzo Bartolini en Luigi Pampaloni, die de eerste helft van de negentiende eeuw zijn gemaakt. De pinnen die je in veel gipsbeelden ziet, dienden als hulpmiddel om makkelijker de maten en verhoudingen te kunnen zien bij het maken van hetzelfde beeld in marmer.

Na een laatste blik op de David verlaten we het museum. Het is dan wel niet het museum van ‘alleen maar’ de David, maar een highlight is en blijft het!’

Praktische informatie voor de Galleria dell’Accademia

Zelf ook naar de Galleria dell’Accademia om Michelangelo’s David en alle andere mooie kunstwerken en instrumenten te bewonderen?

Je vindt het museum aan de Via Ricasoli 58-60, op een steenworp afstand van de Duomo. Het museum is dagelijks, behalve op maandag, geopend van 8.15 tot 18.50 uur. In de zomer is het museum op dinsdagavond zelfs tot 22.00 uur geopend.

Het is aan te raden om tijdig kaartjes te reserveren, zodat je niet hoeft aan te sluiten in de lange rij. Dat kan via deze link.

Boek een rondleiding in de Galleria dell’Accademia

Wil je net als wij het museum bezoeken met een gids, zodat je niets mist van al het moois dat er te zien is? Boek dan een rondleiding via Destination Florence.

Er zijn verschillende opties, zoals een privétour, een rondleiding in het Engels en een combitour met een bezoek aan de Galleria degli Uffizi (ook met rondleiding).

Download de gratis Ciao tutti app voor nog meer tips

Een reactie

  1. Altijd mooi om te zien dat een ‘vol’ lichaam niet altijd als lelijk werd beschouwd

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *