Ga op pad met onze City Walks!

Op bezoek bij Jezus en Maria

Terwijl de wijzen uit het oosten de kribbe naderen, maken wij dit weekend gebruik van de mogelijkheid om nog een laatste keer naar de expositie van Rafaël in Haarlem te gaan. Dit keer lichtten we vooral zijn schetsen van Maria en het kindje Jezus uit.

Allereerst zijn Madonna met de granaatappel (ca. 1504), zo genoemd naar de vrucht die Maria in haar handen heeft en die Jezus nieuwsgierig betast. Deze tekening is een prachtig voorbeeld van de serene, simpele tekenstijl van Rafaëls vroege periode.

Madonna met de granaatappel

Bij zijnstudies voor Madonna in het groen (1505-06) heeft Rafaël zich vooral geconcentreerd op de verhouding tussen Maria en de twee kleine jongetjes, Jezus en Johannes de Doper. Hij probeert verschillende mogelijkheden uit en probeerde zelfs een liggend kindje te schetsen (zie linksboven).

studies voor de Madonna in het groen

Op een ander blad vol met schetsen (ca. 1505) heeft Rafaël de Madonna’s omkaderd, zodat hij al kon zien hoe het als schilderij zou ogen. De linker tekening gebruikte hij later voor zijn Madonna Colonna. Op de rechter schets heeft hij het rechterarmpje van Jezus veel meer omlaag gebogen. Zo maakt het kindje zich losser van zijn moeder en wordt zijn aandacht voor Johannes de Doper, linksonder, logischer.

 

Zijn lezende Madonna (1509) wijkt af van de meeste schetsen en schilderijen die Rafaël van Maria maakte, aangezien zij nu eens niet al haar aandacht aan Jezus schenkt. Ze is verdiept in haar boek, maar streelt wel liefdevol zijn rug.

Rafaël maakte ontelbaar veel studies voor verschillende Madonna’s. Dit blad is aan beide zijden gebruikt en ook dan zien we in veel van zijn schilderijen deze schetsen terugkomen. Hij werkte echt met een vast idee in zijn hoofd en werkte maar weinig schetsen ‘voor niets’ uit.

Het resultaat van een van Rafaëls schetsen is natuurlijk ook te zien. Zijn Madonna Colonna (1507-1508) houdt haar boek even terzijde en kijkt liefdevol naar haar zoontje.

Het is een heel verschil met de Madonna met de granaatappel, terwijl er maar amper vier jaar tijd is verstreken tussen de twee kunstwerken. Dat Rafaëls eeuwige geschets vruchten heeft afgeworpen, mag duidelijk zijn.

Laatste kans!
Wie zich nog door deze grote kunstenaar wil laten inspireren, kan nog tot en met morgen terecht in het Teylers Museum te Haarlem. De allerlaatste kans, die je zeker moet grijpen als je al deze schitterende schetsen nog niet in het echt hebt gezien!

2x per week Italiaanse inspiratie

Meld je aan voor de Ciao tutti nieuwsbrief - en ontvang de digitale editie van onze City Walk Klassiek Rome als cadeautje:

Ontdek onze droomplekken in Italië!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *