Ga op pad met onze City Walks!

Oog in oog met een ijsbeer, een gorilla en een hert

Stonden we vanochtend dankzij Paul Janssen nog midden in de WWF-oase bij Morigerati, vanmiddag staan we oog in oog met een ijsbeer, een gorilla en een hert. Niet in een natuurpark in Italië, maar in een museum in Nederland.

Bertozzi & Casoni Composizione in bianco (Foto Bernardo Ricci)

In Museum Beelden aan Zee in Scheveningen zijn deze dieren namelijk tot en met 19 mei 2013 te zien, tijdens de tentoonstelling ‘Bertozzi & Casoni. Timeless’. De kolossale maar tegelijkertijd kwetsbare beelden van het Italiaanse kunstenaarsduo Bertozzi en Casoni laten je nadenken over vergankelijkheid, over leven en dood, natuur en cultuur, kunst en ambacht.

Giampaolo Bertozzi (Bologna, 1957) en Stefano Dal Monte Casoni (Ravenna, 1961) kennen elkaar nog uit de schoolbanken. Ze studeerden allebei aan het Istituto Statale d’Arte per la Ceramica in Faenza. Ze vervolgden hun studie aan de Kunstacademie van Bologna en al snel besloten ze samen een onderneming op te richten. De naam? Simpelweg Bertozzi & Casoni, hetgeen in strijd is met hun opvatting dat ‘een kunstenaar zich enkel nog moet wijden aan complexe dingen, objecten of thema’s.’

In hun kunstwerken nemen Bertozzi en Casoni deze opvatting wel steeds opnieuw heel serieus. ‘De beeldhouwwerken van Bertozzi en Casoni zijn zonder uitzondering symbolisch en oneerbiedig. De aandacht voor de vergankelijke en voorbijgaande aard der dingen en de perfectie waarmee dit tot uitvoer is gebracht houden elkaar in balans. Een surrealistische compositie en een formeel hyperrealisme gaan hand in hand bij het ontleden van het afval van onze hedendaagse maatschappij,’ aldus Alessandra Laitempergher, die de publicatie bij de tentoonstelling verzorgde.

Bertozzi & Casoni Scegli il Paridiso (Foto Bernardo Ricci)

Madonna met grasmaaier
Naast wilde dieren is het meest opvallende stuk van Bertozzi en Casoni de Madonna met grasmaaier. Een madonna maait een bloemperkje terwijl een kind aan haar voeten speelt. Vreemd? Er zijn veel overeenkomsten met eerdere afbeeldingen van Madonna met kind. Maria draagt, net als op veel iconen en schilderijen, een blauwe sluier, het blonde kindje heeft veel weg van Jezus en lelies zijn bloemen die traditioneel met Maria verbonden worden. Die grasmaaier, ja, die is vreemd. Hierdoor wordt het iconische tafereeltje met grote ironie teruggebracht naar de dagelijkse werkelijkheid – waarbij de titel – Scegli il Paradiso – de ironie nog eens extra aanzet.

Kijk voor meer informatie op de website van Museum Beelden aan Zee

 

Ontdek onze droomplekken in Italië!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *