Ga op pad met onze City Walks!

Prendimingiro – van Sardijnse stranden tot de straten van Turijn

Stefano en Tineke, beiden 29 jaar oud, zijn vrijdag 1 april (en nee, dat is geen grap) in Verona op de pedalen gestapt voor een fietstocht van achtduizend kilometer, door álle twintig regio’s van Italië. In zes maanden wil het Italiaans-Nederlandse stel (Stefano komt uit Verona) deze afstand afleggen.

Prendimingiro-op-de-fiets-door-Italië (6)

Op Ciao tutti doen ze in een drieluik verslag van hun reis. Het eerste deel van dit drieluik kun je hier lezen, vandaag is het tijd voor de tweede etappe!

Stefano en Tineke: ‘Na vier maanden en meer dan vierduizend kilometer komen we met de veerboot (het enige vervoermiddel buiten onze fietsen) aan op Sardinië. Hier hebben we bijna drie weken lang alleen maar op het strand gelegen – nou ja buiten het fietsen dan! Wat wil je ook nog meer als er zo’n mooie exotische stranden in de aanbieding zijn op iedere plek waar je aankomt…

Zeker nadat we flink wat moeite hebben gedaan op de fiets. Want het was pittig, al moeten we toegeven dat de fietsroutes geweldig waren. Bepaalde stukken kustlijn, zoals tussen Alghero en Bosa of tussen Arbatax en Orosei, zijn echt de meest mooie kusten die we gefietst hebben (en die we waarschijnlijk ooit zullen fietsen). De mooie groene heuvels met een perfect stijgingspercentage, het ongelooflijke mooie blauwe water met hoge rotsen die in zee eindigen en dan af en toe een klein strandje ertussen… Heerlijk! Het allerbeste is bovendien dat we bijna geen verkeer tegen zijn gekomen onderweg, echt een droom voor iedere fietser.

Prendimingiro-fietsen-Italie-tweede-etappe (1)

We hebben ook genoten van de heerlijke zomerzon. Het was soms wel erg warm, maar we probeerden ‘s ochtends zo vroeg mogelijk te vertrekken (ook al was het niet makkelijk om op tijd te gaan slapen met die lange warme zomeravonden). Sardinië vonden we dus geweldig, echt een aanrader voor iedereen die op zoek is naar een mooie strand/fietsvakantie!

Prendimingiro-fietsen-Italie-tweede-etappe (2)

Na bijna duizend Sardijnse kilometers op de teller stappen we met lood in onze schoenen op de veerboot om terug te keren naar het vasteland, nog niet wetende dat ons daar weer een ongelooflijk mooi heuvellandschap ligt op te wachten. Dit keer fietsen we door Toscane, waar je ook nog eens overheerlijk kunt eten en veel verschillende wijnen kunt proeven. Weer zo heel anders dan de eerdere regio’s waar we doorheen fietsten maar ook hier hebben we echt een heerlijk tijd gehad.

Prendimingiro-fietsen-Italie-tweede-etappe (3)

Vervolgens komen we in Ligurië aan, waar we langs de bekende Cinque Terre fietsen. Een ongelooflijk mooi karakteristiek stukje Italië: vijf kleine dorpjes tussen ongelooflijk hoge heuvels. Elk dorpje is makkelijk te bereiken met een trein, maar wij leggen elke kilometer per fiets af. Omdat het ook hier nog steeds heel erg warm is, nemen we geregeld een heerlijke duik in het koude water, vanaf een klein strandje of gewoon door van de rotsen te springen.

Na Ligurië fietsen we door naar de regio Piemonte, met een aantal heerlijke warmtebronnen (zoals de natuurlijke thermen in Acqui Terme). We hebben nog nooit eerder zo veel bijna kokend water uit een natuurlijke bron zien stromen.

In Piemonte vind je ook de vroege hoofdstad van Italië, Turijn. Een verassing voor ons omdat dit een stad is waar we nog niet zo veel over wisten. We waren positief onder de indruk van de grote voetgangerszone. Heerlijk om door alle straatjes te struinen! Hoeveel mooie pleinen we geteld hebben, weten we niet meer maar elk piazza was bijna nog mooier dan het vorige. Turijn is absoluut de moeite waard om een lang weekend te verblijven.

Prendimingiro-fietsen-Italie-tweede-etappe (4)

Nu gaan we op naar de laatste vier regio’s: Valle d’Aosta, Lombardije, Trentino-Alto Adige en Friuli-Venezia Giulia. We zijn heel benieuwd wat ons nog te wachten staat, zeker als we denken aan al die hoge bergen en passen die op ons liggen te wachten…

Nieuwsgierig naar al onze belevenissen? Meereizen kan via de website Prendimingiro, via de Facebookpagina of via Instagram.’

Ontdek onze droomplekken in Italië!