Download de gratis Ciao tutti app voor nog meer tips

Wandelroute Anello di Merana – een prachtige wandeling rondom Merana

Natascha neemt je graag mee naar wandelparadijs in Piemonte. Midden in de Piemontese heuvels ligt het regionale natuurpark van Piana Crixia, de ideale plek voor heel wat wandelingen. Je kunt kiezen tussen verschillende routes, allemaal met prachtige vergezichten op de omliggende heuvels, de lavendelvelden en de middeleeuwse toren van San Fermo.

Natascha neemt je in deze blog mee op pad voor het Sentiero Anello di Merana (nummer 575), een prachtige wandeling rondom Merana.

Natascha: ‘Het gebied waarin we wonen, wordt gekarakteriseerd door grijze calanche, een soort prehistorische rotsen met aparte erosieve vormen die miljoenen jaren geleden ontstonden. Ooit vormden deze rotsen de zeebodem, waardoor het niet uitzonderlijk is een steen te vinden waarin je de vorm van een zeeschelp kunt herkennen.

Om dit natuurfenomeen te beschermen, is er op de grens van Ligurië en Piemonte een natuurpark in het leven geroepen, maar natuurlijk zie je de calanche ook buiten het park. Zo loopt de weg naar de middeleeuwse toren van Merana bijvoorbeeld over een deel van de calanche.

Op Wikiloc hebben we diverse wandelroutes gepubliceerd (zoek onder trefwoord ‘Verdita’), met onder meer het officiële wandelpad rond Merana, de 575.

Deze wandeling is 10,5 kilometer lang en hoewel er op het officiële document van de gemeente staat dat deze route een gemiddelde moeilijkheidsgraad heeft, vind ik dat deze tocht qua inspanningsgraad op zijn minst pittig genoemd mag worden. Er zijn namelijk flinke hoogteverschillen te overbruggen.

Je kunt de wandeling starten vanaf Agriturismo Verdita. Wandel richting Merana en sla op het kruispunt met het kapelletje en houten kruis linksaf. Na circa 10 meter zie je links een wandelpad. Hier sla je af en daal je door het bos en langs de calanche. Je komt terecht in een open veld, in een zone die door de boeren als ‘arme grond’ werd bestempeld. Door de aanwezigheid van de calanche is dit gebied namelijk niet echt bruikbaar.

Het pad loopt langs een paar velden (dit staat duidelijk aangeduid) en verbreedt vervolgens wat. Je komt bij een smal riviertje (let op voor natte voeten na regenperiodes!) waar je normaal makkelijk over kunt steken.

Wanneer je op de geasfalteerde weg komt, sla je linksaf, richting het huizengroepje Cascine Varaldi. Je slaat rechtsaf aan het begin van het gehucht, tussen een paar huizen door. Je zult misschien de indruk hebben door iemands tuin te lopen, maar maak je geen zorgen, het pad loopt verder en staat aangeduid.

Het parcours loopt nu naar boven en begint sterk te stijgen. Dit is een fascinerend gedeelte van de weg, met prachtige uitzichten. Na een poosje zul je een afslag tegenkomen, de variant 575B naar rechts, die je de kans biedt om terug te keren naar Merana. Wil je de volledige route wandelen, dan blijf je gewoon verder stijgen.

Even later bereik je een beboster gedeelte en wandel je langs aparte geologische rotsformaties, die bekend staan onder de naam Murion. Ze zijn ontstaan door de eroderende kracht van het water, met allerlei aparte vormen als gevolg.

Even later kom je op de grens tussen de provincies Alessandria, Asti en Savona. Nadat je het kruispunt dat loopt naar de Langa Astigiana in zone Pian del Verro (variante 575D) bent overgestoken, begin je zachtjes te dalen op een muilezelpad dat door een kastanjebos loopt.

Wanneer je een weggetje kruist, blijf je afdalen. Je komt langs een aantal wijngaarden en het pad is nu af en toe bedekt met cement. Even later kom je weer op het asfalt terecht. Hier zijn weer verschillende huizengroepjes, Cascina Ghertriti en Cascina Scaglino en even verder Cascina Galli.

Volg het pad linksaf dat richting de calanche voert. In de lente is het contrast tussen het maanachtige landschap en de lavendelvelden en andere kruiden indrukwekkend.

Let goed op de aanduidingen in combinatie met de stafkaart of Wikiloc. Op een zeker moment kom je weer een paar grappige rotsen tegen. Sommige hebben van de locals zelfs een naam gekregen, omdat ze door hun vorm lijken op een dier.

Op het kruispunt houd je rechts aan en vervolg je het pad door het bos richting Monte di Mezzo. Hier kom je de 575A tegen, dat gebruikt wordt door mountainbike-experts en verder stijgt in de richting van de provincie Asti.

Voorbij Monte di Mezzo begint er een lange afdaling, wederom met prachtige vergezichten.  Het pad gaat ter hoogte van Cascina Bruciata over in een asfaltweg en daalt verder af richting de parochiekerk en het dorp. Op de hoofdweg sla je rechtsaf tot aan de bar, waar je kunt genieten van een drankje met iets lekkers erbij.

Net voorbij de bar zie je een geasfalteerd weggetje naar rechts. Volg dit en wandel onder de spoorweg door.  De weg blijft geasfalteerd tot aan Cascina Valle, een groot boerenerf met links de stal van geitenboer Stefano, waar je heerlijke geitenkaas kunt kopen.

Net voorbij de geitenstal zie je een afslag naar links, waar het natuurpad start. Het pad begint met een zachte klim en komt uit in een gemengd bos. Op een gegeven moment kom je op een stukje grasveld vanwaar je uitzicht hebt over de vallei van Montaldo di Spigno.

Het pad begint dan echt te stijgen tot op de heuvel van San Fermo, waar de gelijknamige middeleeuwse toren staat. Hier loop je een stukje over asfalt, vervolgens begint de weg te dalen tot aan het kruispunt met het kapelletje en houten kruis. Na tweehonderd meter kom je weer aan bij Agriturismo Verdita, waar je heerlijk kunt nagenieten van een schitterende wandeling!’

Meer weten? Op de website van de provincie Alessandria vind je veel informatie over deze wandelroute.

Ontdek onze digitale reisgidsen voor nóg meer tips

Een reactie

1. Herman : wandelen in Piemonte

Je kunt inderdaad fantastisch wandelen in Piemonte. Ook leuk is lokaal georganiseerde toch te doen. Kleinschalig. Aantal met riposi en vaak met een pranzo of cena afgesloten. Een aantal van de wandelingen die wij gelopen hebben vind je op onze blog. Maar kijk gewoon in de plaatselijke bar voor de aankondigingen.