Ga op pad met onze City Walks!

Caravaggio – Een leven tussen licht en duisternis

Michelangelo Merisi da Caravaggio heeft in de loop van zijn door geweld en tegenspoed getekende leven de meest dramatische schilderijen van zijn tijd gemaakt, veelal religieuze taferelen waarvoor hij echter gewone mannen en vrouwen als model gebruikte. Op bijzonder verhelderende wijze laat Andrew Graham-Dixon in Caravaggio – Een leven tussen licht en duisternis zien hoe de schilderijen van Caravaggio zich onderscheiden door hun dramatiek, hun directheid en menselijkheid en hoe volledig hij brak met de conventies van zijn tijd.

In deze fascinerende biografie wordt gebruikgemaakt van al het belangrijke bronnenmateriaal dat voorhanden is, waaronder veel recent ontdekte documenten. Caravaggio – Een leven tussen licht en duisterniswerpt een heel nieuw licht op de vriendschappen en vijandschappen van de schilder, de factoren die zijn kunst hebben vormgegeven, en de gebeurtenissen die hebben geleid tot zijn vroegtijdige dood. Dit standaardwerk is een meeslepend en levendig portret van een groot schilder, en biedt ook nog eens een prachtig beeld van het Italië rond 1600.

De auteur, Andrew Graham-Dixon, schreef eerder een groot aantal boeken over kunst, die vele malen zijn bekroond. Voor de BBC presenteerde hij zeven tv-series over kunst. Al meer dan 25 jaar heeft hij een column, eerst in de Independent, thans in The Sunday Telegraph. Ruim tien jaar heeft hij het leven en werk van Caravaggio bestudeerd.

Neil MacGregor, directeur van het British Museum, zei over Andrew Graham-Dixon: ‘Hij interpreteert de schilderijen van Caravaggio vanuit de gewoontes en aannames, gedachten en angsten van diens tijdgenoten, zodat we de schilderijen scherper en intensiever gaan zien en voelen.’ NRC Handelsblad was bij de recensie van het Engelstalige boek eveneens positief: ‘Zowel dit bloedstollende relaas als de beschrijvingen van Caravaggio’s werk waarmee het doorspekt is, getuigen van de aanzienlijke vaardigheden van Graham-Dixon als verteller en onderzoeker.’

Een fragment uit Caravaggio – Een leven tussen licht en duisternis:

‘Caravaggio begon waarschijnlijk halverwege 1593 voor de gebroeders Cesari te werken. Het was een veelbewogen tijd voor zijn nieuwe werkgevers. Eind 1592 was Bernardino Cesari ter dood veroordeeld vanwege contacten met bekende bandieten en had hij de benen genomen naar Napels. Maar in mei van het volgende jaar was hij weer terug in Rome, na een pauselijk pardon dankzij de tussenkomst van kardinaal Paolo Emilio Sfrondato, een van de machtige beschermheren van de werkplaats van de Cesari’s.

Giuseppe had nu alle hulp nodig die hij kon krijgen. Het atelier had het druk: de pauselijke thesaurier Bernardo Olgiati had opdracht gegeven voor de decoratie van een hele kapel in de kerk van Santa Prassede. Daar moesten afbeeldingen van de profeten, sibillen en kerkleraren komen, en daarnaast een Verrijzenis en een monumentale Hemelvaart.

Er was ook een opdracht om het gewelf van de Contarellikapel in de kerk van San Luigi dei Francesi te voorzien van kleine scènes die geschilderd moesten worden binnen een ingewikkelde stucversiering. Zes jaar later zou Caravaggio de opdracht in de wacht weten te slepen voor twee grote doeken, bestemd voor de muren van dezelfde kapel.

Deze werken bezorgden hem meteen de reputatie van de meest oorspronkelijke religieuze kunstenaar van zijn tijd en zouden wat hij eerder in Cesari’s werkplaats had vervaardigd voor altijd in de schaduw stellen. Maar in 1593 was hij nog gewoon een leerling-schilder uit Lombardije die zich nog helemaal moest bewijzen.’

Hoe Caravaggio dat deed, en welke tegenslagen hij daarbij moest overwinnen, lees je in

Caravaggio – Een leven tussen licht en duisternis
Andrew Graham Dixon
vertaald door Pieter van der Veen & Chiel van Soelen
ISBN 9789046809488
€ 39,95
Nieuw Amsterdam Uitgevers

Ontdek onze droomplekken in Italië!

3 reacties

  1. Deze heb ik ook gezien in Rome! Toch altijd weer een kippenvel-momentje bij alle dramatiek in zijn werken 🙂

  2. In Milaan is net een tentoonstelling geopend over Caravaggio en zijn invloed op collega schilders:
    60 artworks in the Museo Diocesano: “Gli occhi di Caravaggio – Gli anni della formazione tra Venezia e Milano” http://tinyurl.com/6e2yhxka

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *