Vroegboekkorting bij hu openair villages & campings

Barletta – van een Romeinse reus tot een middeleeuwse uitdaging

Druk, levendig, kunstzinnig en trots, zo zouden we Barletta willen omschrijven. In deze heerlijke provinciale havenstad, in het noorden van Puglia, valt er altijd iets te beleven. De ondernemende bewoners hebben hun handelsgeest uit de voorgaande eeuwen nog niet verloren.

De zee is overal in de stad aanwezig, zo zie je alleen al aan de talloze visrestaurantjes. In de zomer is het heerlijk flaneren langs de eindeloos lange palmenboulevard, Literanea Pietro Mennea, die parallel aan het lange brede strand ten noorden van de haven loopt. Overdag zijn er op het strand talloze sportmogelijkheden, ’s avonds dans je onder de sterrenhemel bij een van de gezellige strandtentjes.

Ook het centrum heeft veel te bieden, met zijn intieme straatjes, prachtige gebouwen en mooie pleinen. Vanuit Hotel dei Cavalieri ontdekte Paul zes bijzondere plekken die je tijdens een bezoek aan Barletta niet mag missen.

De reus van Barletta
Groots, krachtig en intens staart de bronzen Colosso Eraclio, Heraclius, op het plein naast de Basilica del Santo Sepolcro voor zich uit. Bijna vijf meter torent deze waarschijnlijk door de Romeinen gemaakte reus boven ons uit. Daarmee is Il Colosso het grootste bronzen Romeinse beeld ter wereld. Geen wonder dat een van zijn bijnamen Il Gigante is.

De inwoners van Barletta noemen hem liefkozend Arè. Ze adoreren hun beroemdste stadgenoot. Elke zondag na afloop van de mis krioelt het van de kinderen die op of rondom Arè springen en rennen.

Heraclius werd rond 1200 gevonden, op een rots in het water bij Barletta. Pas in 1491 kreeg hij zijn huidige plek. Heraclius is ontdaan van elk detail en is een ‘eenvoudig’ beeld, zeker in vergelijking met de Bronzi di Riace (die je in Reggio Calabria kunt bewonderen) en het beeld van Marcus Aurelius (hoog op zijn paard in Rome).

Was hij werkelijk een keizer? Hoe is het beeld hier terechtgekomen? Het beeld dateert waarschijnlijk uit de vijfde eeuw na Christus. De militaire kleding, cape en een kroon maken ons duidelijk dat we hier daadwerkelijk met een keizer van doen hebben.

In zijn rechterhand houdt hij een kruis vast, in zijn linkerhand een globe. Over zijn herkomst horen we verschillende verhalen, evenals over zijn precieze vindplaats. Twee versies voeren de boventoon. Óf de Romeinse reus is tijdens een storm gezonken, samen met de hele lading van een Venetiaans schip dat afkomstig was uit Constantinopel, óf Il Colosso werd onder het bewind van de Romeinse keizer Frederik II vanuit Ravenna naar Barletta gebracht.

Castello Svevo
Het stralende middelpunt van Barletta is het imponerende Castello Svevo. Het ligt direct aan het water en straalt van alle kanten kracht en grootsheid uit. Met zijn kenmerkende diagonale vorm en scherpe hoeken in de ruitvormige bastions is het fort een baken in de stad.

De Normandiërs bouwden in de tiende eeuw reeds de eerste beginselen van het kasteel. Keizer Frederik II zorgde omstreeks 1225 voor een flinke uitbreiding. Het bewijs hiervan zie je bij de ingegraveerde adelaar op de emblemen boven de raampartijen van de binnenplaats.

Tegenwoordig biedt het kasteel onderdak aan het Museo Civico, een bibliotheek en een conferentieruimte. Het museum herbergt een originele dertiende-eeuwse buste, waarvan men beweert dat het Frederik II is.

In de voormalige slotgracht bevinden zich nu grasvelden die ’s zomers prachtig met bloemen aangekleed worden. Rondom het kasteel is, tot aan de iets verderop gelegen kathedraal, een mooi groen park herrezen waar het heerlijk slenteren is.

Via de stenen brug vanaf het Piazza Castello betreed je de vierkante binnenplaats van het kasteel, met mooie schuine trappartijen en talloze ramen en portieken. Alles is onlangs gerestaureerd en ziet er prachtig uit. Ook binnen is de restauratie geslaagd, met ruime zalen met sfeervolle verlichting.

Vanaf het dak van het kasteel heb je een prachtig uitzicht over de stad, met de groene palmenboulevard en de zee.

Cantina della Disfida
Barletta staat bekend als Città della Disfida. Deze disfida, uitdaging, was een historische veldslag tussen dertien Franse en dertien Italiaanse ridders. De Disfida vond plaats op 13 februari 1503, op neutrale grond, tussen Andria en Corato. Het was geen gevecht op leven en dood, maar een strijd die puur en alleen werd gevoerd om de eer.

Elk jaar in februari wordt de Disfida herdacht, niet alleen in Barletta, maar ook in de nabijgelegen steden Andria en Trani, ook al is het al meer dan vijfhonderd jaar na dato. De straten hangen vol met historische vlaggen en regelmatig zie je een stoet van trommelaars en ridders te paard.

In de Cantina della Disfida, een vijftiende-eeuwse herberg op de kruising van de Via Cialdini en het Piazza della Sfida, werd de Disfida geboren, tijdens een banket. Hier werd letterlijk de handschoen geworpen door de arrogante Franse aanvoerder Charles de la Motte. Na het drinken van teveel wijn beledigde hij de Italianen, door te beweren dat ze lafaards waren.

De Italiaanse bevelhebber Ettore Fieramosca da Capua liet dat niet op zich zitten en daagde de Fransen uit voor een gevecht. Hoe die uitdaging tot stand kwam wordt tijdens een bijzondere voorstelling getoond. De uitdaging wordt in middeleeuws kostuum en met veel emotie en stemverheffing nagespeeld. De ‘acteurs’ gaan helemaal op in hun rol.

De uitdaging was een uniek staaltje vaderlandsliefde, die van Ettore Fieramosca een nationale held maakte. De Italianen kwamen als winnaars uit de strijd en de Fransen dienden als tegenprestatie losgeld te betalen.

Bij de ingang van de Cantina della Disfida hangt een antieke ijzeren vlag met het symbool van de oude Taverna del Sole. De herberg werd zo genoemd omdat de zon er van de vroege ochtend tot de late avond naar binnen scheen.

Nu vind je er een klein museum, vol met spullen uit die tijd. Met enige fantasie kunnen we ons voorstellen hoe men hier toentertijd leefde. We zien tafels, stoelen en banken, mokken, wapens, uitrustingen en een prachtige openhaard met authentieke details.

Het museum is geopend van dinsdag tot en met zondag van 09.00 tot 13.00 uur en 15.00 tot 19.00 uur.

Teatro Comunale Giuseppe Curci
Het Teatro Giuseppe Curci is een statig theater in het hart van het centrum, aan de Corso Vittorio Emanuele. Het werd vernoemd naar een lokale componist.

Het is wederom een juweeltje, zoals we al meer van dit soort oude theatertjes aangetroffen hebben op onze reizen door Italië. Via een elegante poort met portieken en een sfeervolle nostalgische hal maken we onze entree in de zaal.

Eenmaal binnen snuiven we de allure en grandeur van weleer op. Het theater is in een typische hoefijzervorm gebouwd. Er zijn drie verdiepingen met in totaal 48 loges, die plaats bieden aan 495 personen.

Sinds de laatste renovatie in 1998 biedt het theater een uitgebreid cultureel aanbod met dans, toneel, drama en muziek. Het theater stamt oorspronkelijk uit 1819 en is een perfect voorbeeld van de neoklassieke architectuur. Het bekende Teatro San Carlo in Napels was destijds een inspiratiebron voor de bouwers.

We staren eindeloos naar het prachtig geschilderde plafond. Gianbattista Calò schilderde de fresco’s waarop God afgebeeld wordt, die de zon van oost naar west vervoert. De vele gouden versieringen, de details van de loges, de elegante lampen en het rode pluche van de comfortabele stoelen maken het een plaatje om te zien.

Langs de oostzijde van het theater zijn er prachtige overdekte galerijen, indertijd gebouwd om de koetsen met exclusieve gasten te ontvangen en om een veilige uitgang te garanderen. Het toneel met zijn elegante omlijsting lijkt sterk op een koninklijke kroon. We zien ons hier al helemaal zitten om met open mond te genieten van een voorstelling. Che bellezza!

Palazzo della Marra
Het Palazzo delle Marra (Via Cialdini 74)  is een van de belangrijkste en mooiste zestiende-eeuwse gebouwen van de stad. Ooit was het de residentie van enkele vooraanstaande families, zoals de Orsini’s en de Fraggianni’s, sinds 2015 is het in handen van de gemeente Barletta.

De entree is spectaculair met een prachtig versierde toegangspoort en een balkon met monsterlijke beelden. Ook de fresco’s op het plafond en de intieme binnenplaats zijn erg fotogeniek, zeker met een fraai invallend winterzonnetje.

Het pand bestaat uit drie verdiepingen. Op de eerste verdieping worden tijdelijke exposities gehouden. Op de tweede verdieping huist de Pinacoteca met tweehonderd werken van Giuseppe De Nittis, een impressionistische schilder uit Barletta.

Al vroeg vertrok De Nittis naar Parijs, waar hij al snel naam en faam verwierf onder de intellectuelen. Hij schilderde vooral natuur en landschappen en was een meester in het vereeuwigen van lichtinvallen, juwelen, hoeden en accessoires bij vrouwen Hij stierf in 1884, op slechts achtendertigjarige leeftijd, maar zijn werk heeft bij velen een onuitwisbare indruk achter gelaten. Zijn weduwe Leontine Léontine Gruvelle schonk in 1912 de collectie aan de gemeente Barletta.

Het museum is van dinsdag tot en met zondag geopend van 10.00 tot 19.00 uur. Een kaartje kost € 4,-. Op de eerste zondag van de maand is de toegang gratis.

Palazzo Ruggero de Leone Pandolfelli
Het ontwerp en de bouw van dit mooie palazzo aan de Corso Cavour lijken erg op die van het Palazzo della Marra, met zijn entree en typische binnenplaats. We bewonderen hier kort het schitterende trappenhuis en hoewel we slechts in- en uit liepen willen we toch graag de foto’s met jullie delen.

Naast deze culturele kennismaking met Barletta delen we in deze blog onze culinaire ontdekkingen in deze stad, met de meest buonissimi adresjes van Barletta.

Download de gratis Ciao tutti app voor nog meer tips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *