Vroegboekkorting bij hu openair villages & campings

Vasari’s Laatste Avondmaal schittert in de Santa Croce

Precies vijftig jaar na de verwoestende overstroming van de Arno, waarbij een groot deel van het centrum van Florence onder water stroomde en veel kunstwerken beschadigd raakten, is een van de getroffen kunstwerken weer in volle glorie te bewonderen. Na een langdurige restauratie schittert Vasari’s Laatste Avondmaal als nooit tevoren.

giorgiovasari_ultimacena_photo_zepstudio3giorgiovasari_ultimacena_photo_zepstudio1foto: ZEPstudio | Opera di Santa Croce 

Slechts weinig Florentijnen die het werk tegelijk met ons bewonderen, kunnen zich het werk nog herinneren. Voor november 1966 schitterde het in een van de zalen van het Museo dell’Opera di Santa Croce, maar veel waterschade en een dikke laag modder zorgden ervoor dat het schilderij onherstelbaar beschadigd was. Het verdween van het Florentijnse kunsttoneel – tot nu.

Father Franchi facing the Last Supper by Giorgio Vasarifoto: Mondadori Portfolio | Archivio Giorgio Lotti | Giorgio Lotti 

Na jarenlange onderzoeken, waarbij steeds nieuwe technologieën werden toegepast, kreeg men in 2004 langzaam maar zeker hoop dat het werk nog te redden was. Er werd nog meer onderzoek gedaan en men begon te geloven in wat ooit onmogelijk leek: de restauratie van Vasari’s meesterwerk.

Het meesterwerk werd voorzichtig onder handen genomen door het Opificio delle Pietre Dure, met financiële hulp van Prada, de Getty Foundation en de Protezione Civile. Onderstaande foto’s tonen de laatste fase van de restauratie van door het Opificio delle Pietre Dure:

restauro_giorgiovasari_ultimacena_dettaglio_photo_adicorbetta-1 restauro_giorgiovasari_ultimacena_dettaglio_photo_adicorbetta-2 restauro_giorgiovasari_ultimacena_dettaglio_photo_adicorbetta-3foto’s: adicorbetta | Opera di Santa Croce 

Giorgio Vasari schilderde het werk in 1546. Het was oorspronkelijk niet bedoeld voor de Santa Croce, maar voor de refter van de Murate, het Benedictijner klooster aan de huidige Via Ghibellina. Tijdens de Franse overheersing in Florence (1808-1810) werd dit klooster gesloten. Alle schilderijen, beelden en andere kunstschatten werden verdeeld over andere kerken en kloosters in de stad.

Vasari’s Laatste Avondmaal verhuisde in eerste instantie naar het klooster van de San Marco. In 1815 werd het werk nogmaals verplaatst, naar de Santa Croce, waar het een plek kreeg in de Cappella Castellani. Hier was het meer dan vijftig jaar te zien, tot het in de jaren tachtig van de negentiende eeuw naar de oude refter van het klooster werd verplaatst, waarvan men in die tijd al een museum wilde maken. Toen het museum werd uitgebreid (tussen 1959 en 1962) werd het grote olieverfschilderij verplaatst naar de huidige eerste zaal, waar het te zien was tot het op 4 november 1966 onder een dikke laag modder werd bedolven.

Tijdens de opruimwerkzaamheden na de overstroming belandde het werk samen met ontelbaar veel andere kunstwerken in een depot van de Soprintendenza. Pas na zo’n veertig jaar kwamen de juiste technologieën ter beschikking om het werk te restaureren. Dat kostte veel tijd – het werk was immers zwaar beschadigd – maar sinds november prijkt het werk weer in het museum van de Santa Croce, waar je het met eigen ogen kunt bewonderen.

Wij laten je alvast virtueel meegenieten!

giorgiovasari_ultimacena_dettaglio_photo_zepstudio1giorgiovasari_ultimacena_photo_zepstudio2 giorgiovasari_ultimacena_dettaglio_photo_zepstudio2 giorgiovasari_ultimacena_dettaglio_photo_zepstudio3 giorgiovasari_ultimacena_dettaglio_photo_zepstudio4 giorgiovasari_ultimacena_dettaglio_photo_zepstudio5 giorgiovasari_ultimacena_dettaglio_photo_zepstudio6 giorgiovasari_ultimacena_dettaglio_photo_zepstudio7giorgiovasari_ultimacena_photo_zepstudio4foto’s: ZEPstudio | Opera di Santa Croce 

Download de gratis Ciao tutti app voor nog meer tips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *