Vroegboekkorting bij hu openair villages & campings

Castiglion Fiorentino – Toscaanse charme in middeleeuws stadje

Van Roelie van der Marel kregen we via Facebook een meer dan enthousiast bericht. Ze was onlangs samen met haar echtgenoot op vakantie geweest in Castiglion Fiorentino, tussen Arezzo en Cortona. Ze waren er op uitnodiging van Italiaanse vrienden en vonden het er zo prachtig, dat ze hun ervaringen graag met jullie wilden delen. Dat kan natuurlijk, dus schreef Roelie dit heerlijke verslag, dat ons bijna meteen onze koffers doet pakken:

‘Voordat ik met mijn man trouwde, ging ik eens met een vriendin naar Italië. Het was direct liefde op het eerste gezicht, ik was helemaal verkocht. Sindsdien gingen we alleen nog maar naar Italië. Daarna ontmoette ik mijn man en samen gingen we ook wel eens ergens anders heen, zoals India met de mysterieuze Taj Mahal en Istanbul met de beroemde Hagia Sophia.

Maar toch, Italië bleef altijd trekken – je eerste liefde verroest immers nooit. Intussen zijn we samen al een paar keer in Italië geweest; gelukkig deelt mijn man mijn liefde voor dit wonderschone land.

Dit jaar werden we door een Italiaanse collega van hem uitgenodigd om in een stadje te verblijven waar hij dicht bij in de buurt woonde, Castiglion Fiorentino. Ik had er nog nooit van gehoord en moest het opzoeken op de kaart. Het bleek tussen Arezzo en Cortona te liggen, een klein stadje op een berg met een middeleeuwse muur eromheen en een grote toegangspoort. Het leek ons wel leuk en om het helemaal avontuurlijk te maken, besloten we een vlucht naar Pisa te boeken en vandaar met de trein naar Florence te gaan, om daarna met de trein naar Castiglion Fiorentino te reizen, een treinreis van zo’n drie uren.

De treinreis op zich was al een belevenis! Prachtige uitzichten gleden aan ons voorbij en het was gelijk goed. De collega bleek het laatste stuk in dezelfde trein te zitten als wij, op weg van werk naar huis, dus het werd een leuke en aangename rit. De vakantie was begonnen!

Aangekomen bij het appartementje bleek het een schattig soort van zolderkamer te zijn op de bovenste verdieping van een gebouw aan de hoofdstraat, de Corso Italia.

gastblog4

Na wat klimwerk kwamen we boven en eenmaal boven was het uitzicht over de vallei beneden fantastisch! Een half uur laten zaten we op een terras te genieten van een heerlijke Italiaanse maaltijd met een lekker glaasje wijn met uitzicht op de vallei:

gastblog2

gastblog3

Ik ben een enorme kunstliefhebber en mijn hoofddoel was een bezoek aan Florence brengen om het beroemde Uffizi te bezoeken. In dit museum hangt wereldberoemd werk van de bekende schilder Sandro Botticelli, zoals De Geboorte van Venus en La Primavera:

We hadden op advies van de collega een weekkaart voor de trein gekocht voor een redelijke prijs. Perfect, want na twee keer heen en weer reizen naar Florence hadden hem we er al uit. We zijn een aantal keren naar Florence geweest om mooie kunst te bekijken, onder andere in de Santa Maria Novella en in de Santa Croce. Tussendoor hebben we uiteraard genoeg tijd genomen om lekker van de terrasjes te genieten, van een lekker ijsje en om te shoppen.

Ook Cortona en Arezzo bleken prachtige steden. In Cortona vind je in het museum Diocesana werk van Fra Angelico en Luca Signorelli en in Arezzo frescoschilderingen van Piero della Fransesca, in de San Francesco, en het huis van Vasari.

gastblog1

We gingen er niet elke dag op uit, we bleven ook wel eens in en rondom Castiglion Fiorentino. Er was genoeg te zien. In de straat van ons appartementje zat een piepklein winkeltje, een alimentari, die op een paar vierkante meter van alles bleek te verkopen. Van waspoeder en pasta tot lekkere ham en kaas. Hoe langer je er rondkeek, hoe meer ze bleken te hebben. En dat alles supervers. Wij gingen dan ook dagelijks naar dit winkeltje toe om onze boodschappen te halen. En niet alleen voor de boodschappen; de eigenaren van het winkeltje hadden voor iedereen een praatje klaar en wij vielen natuurlijk al snel op als toeristen. Ook wij werden uiterst vriendelijk geholpen en ook voor ons hadden ze een vriendelijk praatje en waren ze nieuwsgierig naar waar we vandaan kwamen.

In het nabijgelegen cafeetje dronken wij dagelijks een cappuccino of espresso, staande aan de bar, zoals het echte Italianen betaamt. Ook de medewerkers van dit barretje hadden ons al snel in de gaten en traden ons tegemoet alsof we oude bekenden waren. Bij het afscheid naar huis kregen we een hand. Al met al een zeer geslaagde vakantie waarvan we zeker weten: we komen hier snel weer terug!’

Wil je net als Roelie en haar man graag vakantie vieren in Castiglion Fiorentino? Boek dan via deze link het appartement van de Italiaanse collega en doe hem, de barista en de eigenaren van de alimentari de hartelijke groeten, van zowel Roelie als van ons!

Download de gratis Ciao tutti app voor nog meer tips