Vroegboekkorting bij hu openair villages & campings

Drie must sees in de Vaticaanse Musea

We tipten al eens vijf hoogtepunten van de Vaticaanse Musea, met onder andere de Laocoöngroep en de Sixtijnse Kapel, met de indrukwekkende schilderingen van Michelangelo. Vandaag tippen we nog eens drie must sees in de Vaticaanse Musea:

Perseus-Meduca-Canova-Vaticaanse-Musea (1)

Canova’s Perseus

Medusa was een afzichtelijke vrouw, met slangen in plaats van haar en een rode tong tussen twee grote slagtanden. Eén blik op het hoofd van Medusa veranderde mannen direct in steen. Perseus bedacht echter een list, waardoor hij Medusa niet recht in de ogen diende te kijken en onthoofdde haar met één haal van zijn zwaard.

Canova, de meest vooraanstaande beeldhouwer van het neoclassicisme, toont ons in de Vaticaanse Musea een Perseus die triomfantelijk maar tegelijkertijd bedaard het slangenhoofd van Medusa toont, met zijn zwaard in de andere hand.

Perseus-Meduca-Canova-Vaticaanse-Musea (2)

Apollo van Belvedere

De contrapposto-pose van Perseus doet direct denken aan de Apollo van Belvedere, het klassieke beeldhouwwerk dat in de tijd van Canova het meest bewonderd werd. In Canova’s handen werd het marmeren beeld van Perseus een nieuw hoogtepunt in de beeldhouwkunst, met duidelijke verwijzingen naar de klassieke kunsten.

Apollo-Belvedere-Vaticaanse-Musea (1)

Het beeld werd verworven door paus Pius VII, als een vervanging van de Apollo Belvedere, die Napoleon van het Vaticaan naar het Louvre in Parijs had verscheept. Nadat Apollo was teruggekeerd uit Parijs, was de Perseus van Canova echter zo populair dat hij zijn plaats in het Vaticaan mocht behouden en zijn illustere ‘voorganger’ als metgezel kreeg. Beide beelden zijn tegenwoordig nog steeds samen te bewonderen, een unieke mogelijkheid zowel Canova’s meesterwerk, als het klassieke voorbeeld hiervan te zien.

Apollo-Belvedere-Vaticaanse-Musea (2) Apollo-Belvedere-Vaticaanse-Musea (3)

Da Vinci’s onthoofde heilige

Soms zijn onvoltooide kunstwerken het interessantst om naar te kijken. Van deze kunstwerken kun je namelijk veel leren over de werkwijze van de kunstenaar. Bovendien hebben ze vaak iets mysterieus en fascinerends. Zo ook deze Hiëronymus van Leonardo da Vinci.

De Heilige Hiëronymus, later een kerkvader, leefde als een kluizenaar in de woestijn, volgens de overlevering om een vertaling van de Bijbel te produceren en te leven als een asceet. Leonardo verbeeldt Hiëronymus als een boeteling, nederig knielend voor een kruis, met aan zijn voeten de leeuw, die hem in de woestijn vergezeld zou hebben. In zijn rechterhand houdt hij een steen waarmee hij als boetedoening op zijn borst slaat.

De-heilige-Hieronymus-Leonardo-da-Vinci

Van het werk is slechts de onderlaag opgezet en de leeuw is enkel in schetslijnen opgetekend. Hieraan kun je zien hoe een kunstenaar eerst een ondertekening maakte om vervolgens, in verschillende lagen, de kleuren aan te brengen en met behulp van verschillende onderkleuren diepte te bereiken.

Maar waar we tegenwoordig deze onvoltooide meesterwerken op waarde kunnen schatten, was dit vroeger wel anders… Wie goed kijkt, ziet dat het hoofd van de heilige ooit uit het werk is gezaagd! Pas in de negentiende eeuw werd het hoofd – gelukkig maar – teruggeplaatst.

trap-Vaticaanse-Musea

Gratis naar de Vaticaanse Musea

Normaal gesproken zijn de deuren van de Vaticaanse Musea op zondag gesloten voor bezoekers. Maar elke laatste zondag van de maand gaan ze om negen uur ‘s ochtends open en kun je een hele ochtend (tot 14.00 uur) lang alle kunstschatten van het Vaticaan bewonderen. Bovendien is de toegang op de laatste zondagochtend van de maand helemaal gratis!

Download de gratis Ciao tutti app voor nog meer tips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *