Vroegboekkorting bij hu openair villages & campings

De wereld van Nutella – hoe Italiaans broodbeleg de wereld heeft veroverd

We laten er in Italië het liefst onze cornetti mee vullen, smeren het thuis minimaal één keer per dag op onze boterham en in onze voorraadkast staat altijd een extra pot: Nutella, het bekendste broodbeleg aller tijden, dat is ontstaan in de heuvels van Piemonte.

Nutella-Ferrero

Het is op zijn minst indrukwekkend te noemen hoe de hazelnootpasta is uitgegroeid van een lokale lekkernij tot een internationaal geliefd merk. In het recent verschenen boek De wereld van Nutella – hoe een beleg de wereld veroverde lepelt Gigi Padovani de smakelijke geschiedenis van Nutella op.

De-wereld-van-Nutella-boek-Padovani

Van pastone naar Nutella
Het succesverhaal begint vrij snel na de Tweede Wereldoorlog, toen chocolade schaars was. De Piemontese Pietro Ferrero, die een bakkerij runde in Alba, besloot vanwege deze schaarste om in plaats van chocoladepasta een pasta te maken van hazelnoten. Dit smeerbare huwelijk tussen cacao en een goede kwaliteit hazelnoten, die in Piemonte volop verkrijgbaar waren, noemde hij pastone.

Ferrero hield de prijs laag: iedereen moest zich een boterham met pastone kunnen veroorloven. Dat iedereen dat ook deed, blijkt meteen uit die eerste cijfers: in 1946 werd er maar liefst 121 ton van de pastone verkocht!

Ook buiten Alba begon men al snel naar deze pasta te vragen. Padovani: ‘In 1947 reed er een tiental auto’s van Ferrero rond in de kleuren van hazelnoot en chocolade […]. Rond 1950 telde de vloot al 154 auto’s en in 1960 maar liefst 1624. In Italië had alleen het leger beschikking over meer voertuigen. Elk busje was een compleet uitgerust rijdend magazijn.’

Het ging Ferrero voor de wind, maar een van de factoren die het latere grote succes zou bepalen, is te danken aan het toeval. Padovani: ‘In de hete zomer van 1949, toen de Italiaanse wielrenners Fausto Coppi en Gino Bartali streden om de eerste plaats in de Giro d’Italia, de Amerikaanse acteur Tyrone Power in Rome het dolce vita leefde, [smolt] de pastone als sneeuw voor de zon. De vertegenwoordigers van Ferrero probeerden hun producten zo snel mogelijk in een magazijn op te slaan, maar al snel bleek dat de hitte het product veranderde in een pasta die je heel goed op een boterham kon smeren: Supercrema was geboren.

De ondernemende stichters van Ferrero kwamen ook op het geniale idee om de pasta te verkopen in verpakkingen die konden worden hergebruikt, zoals blikken, aluminium potjes, houten speelgoedkistjes, drinkglazen, glazen potten en nog veel meer.

In kleine plaatsjes in het zuiden van Italië was al snel sprake van een ‘dorpsbeleg’. Kinderen renden met een snee brood in hun handen naar de plaatselijke melkboer of bakker, die tegen betaling van vijf lire (een paar centen) een dun laagje Supercrema op het brood smeerde. Wie tien lire betaalde, kreeg een dik belegde boterham.’

In 1964 nam Pietro’s zoon Michele het roer over. Hij maakte van de Supercrema een wereldwijd commercieel succes door het tot Nutella om te dopen. Hoe hij dat precies doet – en hoe het merk sindsdien succesvol is gebleven, lees je in

De-wereld-van-Nutella-boek-Padovani

De wereld van Nutella – hoe een beleg de wereld veroverde |Gigi Padovani | ISBN 9789021560656 | € 7,90 | Kosmos Uitgevers | bestel De wereld van Nutella via deze link bij bol.com | ook verkrijgbaar als e-book

Download de gratis Ciao tutti app voor nog meer tips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *